STRONA GŁÓWNA   ARTYKUŁY

Index (powrót do strony głównej) » 

Jak serwisować klimatyzację?
Wszystkie marki

Typ: Porada
Kategoria: Klimatyzacja / Ogrzewanie
Zastosowanie: Wszystkie marki
Data:
Jak serwisować klimatyzację?
Problem: Jak serwisować układ klimatyzacji?

Rozwiązanie: Latem ustawiają się zawsze kolejki do punktów, gdzie możemy wykonać usługę napełnienia / odgrzybiania klimatyzacji. Zastawiam się, dlaczego tak się dzieje, skoro klimatyzacji używamy praktycznie cały rok, a przynajmniej powinniśmy używać (latem z oczywistych względów, zimą – zapobiega parowaniu szyb, utrzymuje układ w dobrej kondycji (sprężarka, skraplacz), osusza przewody wentylacyjne (zmniejszając podatność powierzchni na tworzenie się grzybów, glonów itp.).
Ok, zgodzimy się, że klimatyzacja jest nam potrzebna i powinniśmy dbać, żeby była ona w jak najlepszym stanie.

O co powinniśmy dbać?

1. Napełnienie czynnikiem chłodniczym. Od jego poziomu w układzie, zależy skuteczność chłodzenia, czyli działania klimatyzacji. Mówi się często „że klima świeżo nabita” – nie oznacza to nic innego jak uzupełnienie czynnika chłodniczego w układzie. Obecnie najczęściej stosowanym środkiem jest R134A. Środek ten zastąpił stosowany kiedyś R12, który został wycofany, z powodu złego oddziaływania na środowisko. R12 miał jednak taka zaletę, że nie ubywało go z układu, co powodowało, że układy klimatyzacji były pod tym względem praktycznie bezobsługowe. R134A przenika przez pory w gumowych przewodach i w ten sposób ubywa go z układu średnio 10-15 % na rok. Łatwo więc wywnioskować, że będziemy musieli ten czynnik uzupełniać, najlepiej raz w roku.
2. Czyszczenie i odgrzybianie układu klimatyzacji Układ klimatyzacji (gdy nie jest używany) sam w sobie tworzy środowisko sprzyjające rozwojowi wszelkiego rodzaju grzybów, bakterii, glonów itp. Musimy więc regularnie (raz na rok), poddawać ten układ operacji odgrzybiania. Pamiętajmy, że używanie klimatyzacji, w której rozwijają się różnego rodzaju grzyby, drobnoustroje, jest dla nas bardzo niebezpieczne – powoduje na początku objawy alergiczne (kaszel, katar) a z czasem może powodować groźne choroby układu oddechowego. Jak więc najlepiej zadbać o ten aspekt klimatyzacji? Najbardziej rozpowszechnioną metodą odgrzybiania klimatyzacji, stosowaną przez większość serwisów, jest ozonowanie. Na czym ono polega? Ozonowanie to silne utlenianie, ozon wchodzi w reakcje z zanieczyszczeniami, powodując ich utlenienie, przy czym jest niegroźny dla człowieka. Do ozonowania potrzebny jest generator ozonu, który uruchamiany jest we wnętrzu samochodu na ok 30 min. W tym czasie obieg klimatyzacji ustawiony jest na zamknięty, a prędkość wentylatora na najwyższą. Taka operacja usunie wszelkiego rodzaju drobnoustroje, grzyby, przykre zapachy z wnętrza samochodu, jak również kanałów wentylacyjnych. Przed przystąpieniem do ozonowania, usuwamy stary filtr przeciwpyłkowy, a po przeprowadzaniu ozonowania zakładamy nowy! Założenie starego filtra spowoduje, rozprowadzenie z powrotem grzybów i innych drobnoustrojów do obiegu klimatyzacji.

Czy to wystarczy?
Czasami, może pojawić się efekt, że po ozonowaniu, nadal odczuwamy przykry zapach z otworów wentylacyjnych. Prawdopodobnie zagrzybiony jest parownik. Musimy się do niego dostać i spryskać go środkiem grzybobójczym, to dopiero przyniesie żądany efekt. Dobra praktyką jest również wprowadzenie środka odświeżającego, bezpośrednio do otworów wentylacyjnych. Dostępne na rynku środki, mają specjalne aplikatory (rurki), które możemy wprowadzić do kanałów wentylacyjnych na wymaganą głębokość, tak aby środek rozprowadzić, na jak największej powierzchni. Uwaga! Do bezpośrednich zastosowań, dobierajmy tylko preparaty, które są do tego przystosowane, pamiętajmy, że środki w szczególności grzybobójcze są bardzo agresywne i mogą negatywnie wpłynąć na podzespoły elektryczne, w które wyposażony jest nasz samochód.
Najbardziej bezpieczne w zastosowaniu, choć mniej skuteczne, są odświeżacze, które stosujemy poprzez zamknięty obieg wentylacji. Taki środek znajduje się w pojemniku pod ciśnieniem, który po otwarciu przez 10-15 min uwalnia środek, który poprzez uruchomiony zamknięty obieg wentylacji, dostaje się do kanałów wentylacji.

Najbardziej więc skutecznym sposobem w walce o utrzymanie czystości klimatyzacji jest:
1. Odgrzybienie i wyczyszczenie parownika
2. Ozonowanie całego układu
3. Odświeżenie kanałów wentylacyjnych


    

Wyświetleń: 94135
Autor: Autoporady24.pl (Redakcja)

Ocena: 0 (Głosów: 0)
Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz:

Dodajesz komentarz jako "Gość"
Zaznacz poniższe pole "Nie jestem robotem". Jest to zabezpieczenie anty-spamowe.

Przeglądaj porady dla wybranej marki:
Wybierz markę:
Alfa-Romeo | Audi | BMW | Chevrolet | Citroen | Dacia | Daewoo | Fiat | Ford | Honda | Hyundai | Kia | Lancia | Lexus | Mazda | Mercedes-Benz | Mitsubishi | Nissan | Opel | Peugeot | Renault | Skoda | Suzuki | Toyota | Volkswagen | Volvo |

Poczytaj również:

Biała maź pod korkiem wlewu oleju
Zastosowanie: Wszystkie marki

Objawy: Pod korkiem wlewu oleju zbiera się biała maź, konsystencją przypominającą masło.

Działanie: Przyczyny mogą tutaj być dwie:
1. Samochód używany jest codziennie na krótkich odcinkach, gdzie silnik nie zdąży się rozgrzać do temp roboczej.
2. Uszkod ...


Rozrusznik nie kręci
Zastosowanie: Wszystkie marki

Objawy: Po przekręceniu kluczyka słuchać cyknięcie. Rozrusznik nie działa.



Działanie:

Najczęstszą przyczyną takich objawów jest po prostu rozładowany akumulator.
W nowszych modelach samochodów, komputer w takiej sytuacji, przy ...


Copyright © 2013-2016. AutoPorady24.pl