STRONA GŁÓWNA   ARTYKUŁY

Index (powrót do strony głównej) » 

Jak zmniejszyć zużycie paliwa?
Wszystkie marki

Typ: Porada
Kategoria: Ogólna
Zastosowanie: Wszystkie marki
Data:
Jak zmniejszyć zużycie paliwa?
Problem: Jak zmniejszyć zużycie paliwa?

Rozwiązanie: Przy dzisiejszych cenach paliw wiele osób zastanawia się, co zrobić aby przy każdej wizycie na stacji, nie czyścić swojego portfela. Przeglądnijmy więc najczęściej stosowane rozwiązania:

1. LPG (Liquefied Petroleum Gas), czyli propan butan. Paradoksalnie nie jest to opcja na obniżenie zużycia paliwa, bo przy dobrze ustawionej mieszance, potocznie zwanego "gazu" powinno nam spalać ok. 1-2 litra więcej, niż standardowego paliwa (w zależności od pojemności silnika). Ale przy cenach LPG oscylujących wokół połowy ceny paliwa konwencjonalnego, jest to jak najbardziej do przyjęcia. Sporym minusem jest fakt, że na początku musimy w instalacje do LPG zainwestować ok 2,5 - 3 tys (i nie ma tutaj co oszczędzać, bo będzie to krótka oszczędność (np. konieczność wymiany wtryskiwaczy juz po przejechanych 40 tys km). Wiele również silników nie jest przystosowanych do pracy na LPG - którego temp spalania jest wyższa i ciąg zdarzeń wygląda następująco: zwiększające się luzy zaworowe > przedmuchy > wypalenie gniazd zaworowych > remont silnika.

2. CNG (Compressed Natural Gas) - gaz ziemny w postaci sprężonej do 20-25 Mpa. Jest bezpieczniejszy od LPG, zarówno w użytkowaniu, jak i dla silnika. Wartość energetyczna 1 m3 jest wyższa od 1 litra LPG i równa jest w przybliżeniu 1 litrowi benzyny. Tak więc spalanie powinno być jednakowe. Ale gdzie plusy, tam muszą być i minusy: droższa instalacja od LPG, mało stacji, gdzie możemy CNG zatankować i problem z magazynowaniem. CNG wymaga ciężkich butli wysokociśnieniowych i zajmuje prawie 3 razy więcej objętości, niż równoważna ilość paliwa LPG. Biorąc pod uwagę małą, jak narazie, ilość dostępnych stacji CNG, z bagażnika musimy sobie zrobić niestety mała cysternę.

3. Uszlachetniacze, magnetyzery i inne tego typu badziewia, możemy od razu włożyć pomiędzy bajki i za zaoszczędzone pieniądze pojechać sobie np 1 dzień do pracy komunikacja miejską - też będzie taniej :)

4. Eco driving. I na tym chciałbym się skupić.
Bez inwestycji w instalację, bez ingerowania w silnik,
wystarczy odrobina dobrych chęci. Na czym polega?
Eco driving to sposób prowadzenia samochodu, polegający
na umiejętnym przyspieszaniu, hamowaniu i odpowiednim zmienianiu przełożeń.
Ile można zaoszczędzić? Jeżeli na przejechanych 100 km, zaoszczędzisz 1 litr (co wcale nie jest trudne) to tak jakby średnio zatankować na stacji z 50 gr rabatem na litrze!
Przejdźmy do praktyki.
Przyspieszanie Należy przede wszystkim przewidywać. Jeżeli spodziewasz się, że za chwilę może zapalić się czerwone światło na skrzyżowaniu, nie przyspieszaj, wciskając "gaz do dechy" licząc że zdążysz - najczęściej wjedziesz na czerwonym świetle. Zdejmij nogę z gazu, zacznij hamowanie silnikiem (poprzez redukowanie biegów).
Hamowanie Wykorzystuj silnik do hamowania! Po prostu hamowanie rozpoczynaj od redukowania biegów, np. 4 > 3 > 2 > 1 - przy każdorazowej zmianie, zwolnij sprzęgło, pozwól silnikowi wejść na obroty. Silnik pod swoim obciążeniem będzie samoistnie schodził z obrotów, jednocześnie zmniejszając prędkość naszego samochodu. W ostatniej fazie dołączamy hamowanie pedałem hamulca. Oczywiście, na powyższy sposób hamowania należy sobie zapewnić odpowiedni dystans.
Zmiana biegówStaraj się dostosowywać ciągle aktualny bieg do aktualnego obciążenia silnika. Unikaj "kręcenia silnika" do wysokich obrotów powyżej 3 - 4 tys obr/min. Staraj się jak najczęściej używać najwyższego biegu, na prostych, płaskich odcinkach.
Styl jazdy Wiele osób mówi, że spod świateł należy ruszać dynamicznie, mają rację, ale jak to się ma do eco drivingu? Jest i na to sposób. Zatrzymując się za pojazdem poprzedzającym, zachowuj zwiększony dystans, tak aby, po zapaleniu zielonego światła, ruszyć jednocześnie z pojazdem poprzedzającym. Sprawdź, to jest możliwe! Na autostradzie używaj prawego pasa - on naprawdę nie gryzie!

Podsumowując, warto wypróbować eco driving, bo nic nasz nie kosztuje, a jedyne co możemy osiągnąć to mniejsze koszta zużycia paliwa i przy okazji, może trochę bezpieczniej będzie?

    

Wyświetleń: 92078
Autor: Autoporady24.pl (Redakcja)

Ocena: 0 (Głosów: 0)
Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz:

Dodajesz komentarz jako "Gość"
Zaznacz poniższe pole "Nie jestem robotem". Jest to zabezpieczenie anty-spamowe.

Przeglądaj porady dla wybranej marki:
Wybierz markę:
Alfa-Romeo | Audi | BMW | Chevrolet | Citroen | Dacia | Daewoo | Fiat | Ford | Honda | Hyundai | Kia | Lancia | Lexus | Mazda | Mercedes-Benz | Mitsubishi | Nissan | Opel | Peugeot | Renault | Skoda | Suzuki | Toyota | Volkswagen | Volvo |

Poczytaj również:

Geometria: Co to jest pochylenie sworznia zwrotnicy?
Zastosowanie: Wszystkie marki

Pochylenie sworznia zwrotnicy jest to kąt
p zawarty między osią obrotu sworznia zwrotnicy, a linią prostopadłą do płaszczyzny jezdni,
patrząc w kierunku osi podłużnej pojazdu.
Kąty pochylenia koła i sworznia zawrotnicy
wyznaczają razem promień zataczania ...


Jak sprawdzić działanie nagrzewnicy?
Zastosowanie: Wszystkie marki

Problem: Jak sprawdzić działanie nagrzewnicy?

Rozwiązanie: Nagrzewnica, co może być zaskakujące, jest elementem układu chłodzenia silnika. Zbudowana jest z cieniutkich rurek, przez które przepływa gorący płyn chłodzący, natomiast "obmywające" je powietrze nagrzewa się ...


Copyright © 2013-2016. AutoPorady24.pl