STRONA GŁÓWNA   ARTYKUŁY

Index (powrót do strony głównej) » 

Co to jest ząbkowanie opon?
Wszystkie marki

Typ: Porada
Kategoria: Układ zawieszenia
Zastosowanie: Wszystkie marki
Data:
Co to jest ząbkowanie opon?
Problem: Co nazywamy ząbkowaniem opon?

Rozwiązanie: Zdarzyło Ci się usłyszeć od mechanika, że hałas który słyszysz podczas jazdy (buczenie) to nie wina zużytych łożysk, tylko wy-ząbkowanych opon?

Ząbkowaniem opon nazywamy zjawisko, którego polega na nierównomiernym zużyciu bieżnika i tworzeniu się finalnie uskoków w kształcie właśnie "zębów". Konsekwencją jest głośna praca opony, przy kontakcie z jezdnią.

Kiedy mamy do czynienia z ząbkowaniem opon?
Z dotychczasowych obserwacji wynika iż problem dotyczy przeważnie tylnej osi, co ciekawe w modelach z tzw "wyższej półki", gdzie zastosowano wielo-wahaczowe zawieszenie. Dlaczego? Nierównomierne zużycie opon występuje, przy jednostajnej i zachowawczej jeździe - gdzie mamy te same cykle obciążenia i dociążenia opony (np. pokonywanie długich dystansów autostradowych), bez wchodzenia w ostrzejsze zakręty, gdzie dociążana byłaby dynamicznie raz jedna, raz druga strona opony. W tym wypadku konstrukcja wielowahaczowego zawieszenia potęguje efekt jednostajnego przylegania opony do jezdni. Po drugie, problem raczej dotyczy opon typu premium, gdzie mamy zwiększone odległości pomiędzy lamelkami opony i w oponach asymetrycznych (tzw. kierunkowych) gdzie przy zmianach lato / zima przeważnie lądują zawsze na tą samą stronę / oś (zachowując te same warunki pracy).

Czy można jeździć na wyząbkowanych oponach?
Efekt ząbkowania nie powoduje utraty właściwości jezdnych opony, niestety emitowany hałas z czasem staje się nie do wytrzymania.

Czy wyząbkowane opony można naprawić?
Tak, w serwisach oponiarskich coraz częściej można spotkać usługę, polegającą na wyrównaniu bieżnika opony. Należy jednak pamiętać, że taki zabieg powoduje znaczne skrócenie żywotności opony (ze względu na pozostałą wysokość bieżnika).
Nie zawsze się to kalkuluje.

Co zrobić, aby zapobiec ząbkowaniu opon?
Sposób jest bardzo prosty, należy co 10 tys km zmienić opony stronami, lub osiami - tak by zmienić warunki dociążenia i pracy.

    

Wyświetleń: 55041
Autor: Autoporady24.pl (Redakcja)

Ocena: 5 (Głosów: 1)
Komentarze
Maciek
07:27 17-10-2015
Czy taki efekt występuje w całym zakresie prędkości czy tylko np powyżej 80 km/h?
Dodaj komentarz:

Dodajesz komentarz jako "Gość"
Zaznacz poniższe pole "Nie jestem robotem". Jest to zabezpieczenie anty-spamowe.

Przeglądaj porady dla wybranej marki:
Wybierz markę:
Alfa-Romeo | Audi | BMW | Chevrolet | Citroen | Dacia | Daewoo | Fiat | Ford | Honda | Hyundai | Kia | Lancia | Lexus | Mazda | Mercedes-Benz | Mitsubishi | Nissan | Opel | Peugeot | Renault | Skoda | Suzuki | Toyota | Volkswagen | Volvo |

Poczytaj również:

Gaśnie na deszczu
Zastosowanie: Wszystkie marki

Problem: Podczas jazdy w deszczu, silnik zaczyna nierówno pracować i gaśnie.

Rozwiązanie: Można by się zastanawiać, co tak naprawdę ma wspólnego deszcz z pracą silnika... a jednak bardzo dużo. Deszcz to wilgoć, powietrze wtedy jest zjonizowane i tworzy super środowisko do ...


Zapala się kontrola check engine
Zastosowanie: Wszystkie marki

Problem: Podczas jazdy zapala się kontrolka check engine.

Rozwiązanie: Kontrolka check engine (z ang. "sprawdź silnik") sygnalizuje wystąpienie błędu w obszarze silnika i jego osprzętu. W zależności od rodzaju błędu, komputer w takiej sytuacji może ograniczyć moc silnika, ...


Copyright © 2013-2016. AutoPorady24.pl