STRONA GŁÓWNA   ARTYKUŁY

Index (powrót do strony głównej) » 

Dym / para wydobywa się spod maski
Wszystkie marki

Typ: Porada
Kategoria: Silnik / osprzęt silnika
Zastosowanie: Wszystkie marki
Data:
Dym / para wydobywa się spod maski
Problem: Spod maski wydobywa się dym lub para.

Rozwiązanie: Zauważenie wydobywającego się spod maski dymu, podczas jazdy, nie należy do zbytnio komfortowych sytuacji. Ale spokojnie, nie musi to wcale oznaczać, że nasze auto za chwilę ulegnie całkowitemu spaleniu. Przede wszystkim zatrzymajmy niezwłocznie pojazd w bezpiecznym miejscu. Wyłączmy silnik i wyciągnijmy gaśnicę.

Po pierwsze obserwacja! Co dokładnie wydobywa się spod maski - czy jest to rzeczywiście dym czy para wodna? Jakiego koloru jest dym? Czy czuć zapach spalenizny?

Jeżeli jest to dym, w kolorze siwo - niebieskim a dodatkowo czuć zapach "przypalonych frytek" pali się prawdopodobnie olej. Może się tak stać, jeżeli np. nie dokręcimy korka od wlewu oleju i olej przypadkowo chlapnie na kolektor wydechowy, który ma oczywiście bardzo wysoką temperaturę.

Jeżeli jest to para wodna (dym koloru białego i nie będziemy czuć zapachu spalenizny) prawdopodobnie silnik uległ przegrzaniu a układ chłodzenia uległ rozszczelnieniu (mówi się często, że "silnik się nam zagotował".

Jeżeli dym ma kolor siwy i jest gęsty, a w powietrzu czuć intensywny zapach palonego plastiku, to pali się nam instalacja elektryczna lub jej elementy.

Jeżeli dym ma kolor szary lub czarny, palą się prawdopodobnie gumowe przewody, otuliny przewodów - z własnego doświadczenia, miałem taki przypadek, gdzie kuna pogryzła mi otulinę od przewodów klimatyzacji i jej kawałki sprytnie zostawiła sobie na deser, centralnie na kolektorze wydechowym. Oczywiście po rozgrzaniu się kolektora do odpowiedniej temperatury kawałki instalacji zaczęły się efektownie smażyć.

Wracając do naszej sytuacji awaryjnej: Gdy więc oceniliśmy co prawdopodobnie może się dziać pod maska, spróbujmy ostrożnie ją otworzyć. Podstawowa zasada: Nigdy nie otwierajmy maski gwałtownie - jeżeli występują płomienie, pod wpływem gwałtownej dawki powietrza, ogień wybuchnie ze zdwojoną siłą. Najlepiej uchylić lekko maskę (dosłownie na dwa palce) i spojrzeć czy we wnętrzu widać płomienie - jeżeli tak, należy włożyć między szczelinę dyszę gaśnicy i trzymając ja pionowo, całkowicie opróżnić. Gdy stwierdzamy, że nie ma płomieni, możemy otworzyć maskę i zlokalizować wstępnie źródło naszych problemów. Generalnie niezależnie od rodzaju problemu, nie należy raczej kontynuować jazdy bez dokładnej analizy i usunięcia jego przyczyny - co jest dosyć ciężkie w w/w okolicznościach. Najlepiej wezwać po prostu pomoc drogową.

W wypadku przegrzania silnika i rozszczelnionego układu chłodzenia, nie należy nigdy otwierać zaraz korka na zbiorniczku wyrównawczym - pozostałe ciśnienie wewnątrz układu i nagromadzona para woda, może nas poważnie oparzyć. Należy wtedy odczekać, aż silnik ostygnie - nigdy też do rozgrzanego silnika nie wlewajmy zimnego płynu / lub wody - może wtedy nawet dojść do pęknięcia bloku silnika.

Uwaga! W każdym z powyższych wypadków, należy przede wszystkim zadbać o swoje bezpieczeństwo. Umówmy się, że jeżeli spod maski (bez jej otwierania) buchają płomienie, nie ma najmniejszych szans ugasić je przy użyciu tak naprawdę gaśnicy - zabawki (1kg), którą mamy na wyposażeniu. Oddalmy się wtedy w bezpieczne miejsce i wezwijmy straż pożarną.


Dym / para wydobywa się spod maski    

Wyświetleń: 42032
Autor: Autoporady24.pl (Redakcja)

Ocena: 3 (Głosów: 1)
Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz:

Dodajesz komentarz jako "Gość"
Zaznacz poniższe pole "Nie jestem robotem". Jest to zabezpieczenie anty-spamowe.

Przeglądaj porady dla wybranej marki:
Wybierz markę:
Alfa-Romeo | Audi | BMW | Chevrolet | Citroen | Dacia | Daewoo | Fiat | Ford | Honda | Hyundai | Kia | Lancia | Lexus | Mazda | Mercedes-Benz | Mitsubishi | Nissan | Opel | Peugeot | Renault | Skoda | Suzuki | Toyota | Volkswagen | Volvo |

Poczytaj również:

Wskazówka temperatury płynu chłodzącego opada
Zastosowanie: Wszystkie marki

Problem: Przy rozgrzanym silniku, wskazówka pokazująca temperaturę płynu chłodzącego opada.

Rozwiązanie: Jeżeli przy rozgrzanym silniku, obserwujemy nagły spadek temperatury płynu chłodzącego (wskazówka opada do minimum), to należy sprawdzić czujnik temperatury płynu c ...


Jak zdiagnozować zużyte łożysko
Zastosowanie: Wszystkie marki

Problem: Jak możemy ustalić czy i które łożysko jest zużyte.

Rozwiązanie: Najczęściej zużyte łożysko powoduje hałas (odgłos buczenia, huczenia), w skrajnych przypadkach możemy wydawać dźwięk podobny do przelatującego bombowca :) Ale, zanim udamy się na wymianę, mo ...


Copyright © 2013-2016. AutoPorady24.pl