STRONA GŁÓWNA   ARTYKUŁY

Index (powrót do strony głównej) » 

Kiedy i jak wymieniać płyn hamulcowy?
Wszystkie marki

Typ: Porada
Kategoria: Układ hamulcowy
Zastosowanie: Wszystkie marki
Data:
Kiedy i jak wymieniać płyn hamulcowy?
Problem: Co ile powinno się wymieniać płyn hamulcowy? Jak wymieniać płyn hamulcowy?

Działanie: Hamulce to bardzo istotna część naszego samochodu, bezpośrednio oddziaływająca na nasze i pasażerów bezpieczeństwo. Płyn hamulcowy i jego właściwości jest podstawą sprawnie działającego układu hamulcowego.

Najważniejszym parametrem płynu hamulcowego jest tzw jego temperatura wrzenia i względem tego parametru dostępne płyny najczęściej są oznaczane.

Typ---------Temp wrzenia------Temp wrzenia płynu zawodnionego
DOT 3------205 °C (401 °F)----140 °C (284 °F)
DOT 4------230 °C (446 °F)----155 °C (311 °F)
DOT 5------260 °C (500 °F)----180 °C (356 °F)
DOT 5.1----260 °C (500 °F)----180 °C (356 °F)

Układ hamulcowy podczas standardowej pracy rozgrzewa się do wysokich temp. Poprzez okładziny hamulcowe, tłoczek, ciepło odbierane jest również przez płyn hamulcowy. Z racji tego, że dodawany glikol do płynów hamulcowych jest silnie higroskopijny, płyn w okresie użytkowania w większym lub mniejszym stopniu pochłania systematycznie wilgoć. Gdy zawartość wody w płynie przekroczy 3,7% mówimy, że płyn stał się zawodniony. Co to oznacza? Patrząc na powyższą tabelkę, płyn zacznie się gotować (w przypadku DOT 4) już w temp. 155 st C! A to mniej więcej oznacza dla nas tylko tyle, że możemy już zacząć się modlić, jak podróżujemy właśnie w dól górskimi serpentynami... Płyn zacznie się gotować w okolicach cylinderka, przy zacisku hamulcowym, gdzie temp jest największa, zaczną wytwarzać się bąbelki pary wodnej, a ta jest ściśliwa i ciśnienie wywierane przez pedał hamulca, może okazać się nie wystarczająco skuteczne by poruszyć tłoczek hamulcowy.

Czy wystarczy więc mierzyć zawartość wody w zbiorniczku płynu hamulcowego? Niestety nie, zawodnienie płynu nie jest w jego całej objętości jednakowe! Większe ilości wody będą gromadzone w okolicach bezpośredniej pracy tj. tłoczka hamulcowego.

Kiedy więc wymieniać? Wymieniajmy płyn co dwa lata. Nie jest to droga inwestycja, a dbasz po prostu o swoje i swoich bliskich bezpieczeństwo. Zużycie można rozpoznać również po kolorze. Nowy płyn ma słomkowy, klarowny kolor, zużyty natomiast jest ciemny, mętny. (patrz zdjęcie poniżej).

Przy wymianie pamiętajmy o jednym. W większości samochodów, stosowane są układy ABS. Tradycyjna metoda pompowania płynu hamulcowego przez naciskanie pedału hamulca jest niedozwolona! Dlaczego, pompując płyn w ten sposób, powodujesz że wszelkie zanieczyszczenia znajdujące się w płynie będą wypychane a następnie zasysane - świetny pomysł, żeby zapchać zaworki na pompie ABSu! Płyn musi zostać ciśnieniowo i jednostajnie wypchnięty na zewnątrz (przy przepływie jednokierunkowym).

Kiedy i jak wymieniać płyn hamulcowy?    

Wyświetleń: 91621
Autor: Autoporady24.pl (Redakcja)

Ocena: 5 (Głosów: 2)
Komentarze
Gość
20:18 10-02-2017
Dodaj komentarz:

Dodajesz komentarz jako "Gość"
Zaznacz poniższe pole "Nie jestem robotem". Jest to zabezpieczenie anty-spamowe.

Przeglądaj porady dla wybranej marki:
Wybierz markę:
Alfa-Romeo | Audi | BMW | Chevrolet | Citroen | Dacia | Daewoo | Fiat | Ford | Honda | Hyundai | Kia | Lancia | Lexus | Mazda | Mercedes-Benz | Mitsubishi | Nissan | Opel | Peugeot | Renault | Skoda | Suzuki | Toyota | Volkswagen | Volvo |

Poczytaj również:

Zapaliła się kontrolka oleju podczas jazdy
Zastosowanie: Wszystkie marki

Problem: Podczas jazdy zapaliła się kontrolka od niskiego ciśnienia oleju.

Rozwiązanie: Generalnie kontrolka niskiego ciśnienia oleju ma prawo zapalić się tylko przy uruchomieniu silnika i powinna natychmiast zgasnąć. Jej zapalenie się podczas jazdy niestety może sygnalizow ...


Jak zakonserwować podwozie?
Zastosowanie: Wszystkie marki

Problem: Jak zakonserwować podwozie?

Rozwiązanie: Gdy kupujesz nowy samochód i pierwszy raz zaglądasz pod podwozie, chciałoby się ten widok zatrzymać na lata. Nic z tego. Niestety akurat ta część samochodu jest najbardziej narażona na uszkodzenia mechaniczne (w postaci uder ...


Copyright © 2013-2016. AutoPorady24.pl